Puistjes en of ontstekingen uitduwen?

Of beter gezegd: blijf er gewoon vanaf. En dat betekent dus ook dat je ‘m niet moet uitknijpen. De puist bevindt zich onder de huid en daar kun je simpelweg niet bij. Zie afbeelding hierboven om een duidelijk beeld te krijgen waar de ontsteking zit. Zo zie je dat je er nooit zelf goed bijkomt. Dus afblijven!

Iedereen die ’s ochtends voor de spiegel wel eens een puist ziet, kent het dilemma: uitknijpen of laten zitten? Het voelt niet fijn als je de deur uit moet met een pukkel. Daarom knijp je er eens flink in, in de hoop dat hij weggaat. Maar het resultaat is dat je ’s avonds een plek hebt die twee keer zo groot is en ook nog roder. Volgens Ellis kun je een puist beter laten zitten.

De ontsteking wil je afremmen en niet erger maken door de puist uit te knijpen. ,,Als je knijpt, breekt de verstopte prut als het ware los in de huid waardoor de ontsteking groter wordt. Daarnaast zie je dan vaak in de omgeving van de puist-ontsteking na een aantal dagen nieuwe ontstekingen omhoog komen.

Soms ontstaat er verlittekening, of door vieze vingers zelfs een huidinfectie. Als je er vanaf blijft, ruimt je lichaam die pukkel uiteindelijk vanzelf op.
Ellis snapt wel dat als je na lang wachten eindelijk weer dat feestje hebt de nood hoog is om iets te doen aan die pukkel met een witte kop op je neus. In dit geval zou je de witte kop er voorzichtig af kunnen halen. Doe dat alleen niet met een rode pukkel en ook niet als je veel last hebt van acne.
Om de puskop te lijf te gaan, kun je het beste een kleine naald pakken en die ontsmetten met een beetje alcohol. Maak in de witte kop een klein prikje en duw zachtjes met een tissue op de pukkel tot het pus eruit is. Blijf vervolgens gewoon van die pukkel af.