Pigment en hyperpigmentatie

Wat is (hyper) pigment en wat kan je eraan doen?

huid met pigmentvlekken

Misschien wel het moeilijkste huidprobleem. Maar we kunnen tegenwoordig heel veel. Uiterste samenwerking is van groot belang om de beste resultaten te behalen.

Waarom maken we pigment aan?

• Bescherming voor de huid
  • Voorkoming van DNA schade ( hoe donkerder de huid des te harder de huid heeft moeten werken)
  • Iedere huid bevat ongeveer evenveel melanocyten (pigmentcellen)
  • Hoe donkerder de huid, hoe meer pigmentkorrels.
  • Ook mensen met een pigmentziekte hebben melanocyten alleen maken ze geen melanine (pigment) aan.

Verschillende soorten Pigment

Melasma / chloasma / zwangerschapsmasker – Melas staat voor “zwart” uit het Grieks. Komt vaak voor bij vrouwen veroorzaakt door hormonen, medicatie of orale anticonceptie.

MSH (melanocyt-stimulerend hormoon) stimuleert de productie en afgifte van melanine door de melanocyten. Melanine is het pigment in de huid en deze worden gevormd door de melanocyten. De melanocyten kunnen chronisch van slag raken waardoor de pigment over geactiveerd raakt.

Tijdens de zwangerschap maakt het lichaam meer MSH (melanocyt-stimulerend hormoon) aan. Samen met oestrogeen (vrouwelijk hormoon) zijn ze verantwoordelijk voor de hyperpigmentatie. Tijdens de menstruatie cyclus zijn er oestrogeen pieken, pilgebruik (anticonceptie) zie je een verhoging. Dus je hoeft niet zwanger te zijn om pigment te vormen. Er bestaat ook een oestrogeen dominantie, hierbij produceer je meer oestrogeen en dus ook meer pigment.

Moeilijk te behandelen maar zeker te stabiliseren. Deze vorm van pigment start vaak in de epidermale Laag maar zakt vaak naar de onderste huidkagen toe. Eenmaal in de onderste lagen aangekomen kunnen we weinig meer doen.

Post inflammatie hyper pigmentatie – Pigment dat is ontstaan door een “trauma” denk daarbij aan te intensieve behandelingen, te diepe needling / aser of ontstekingen in de huid (acne). Goed te behandelen komt vaak voor in de opperhuid. Bij het langdurig aanhouden van ontstekingen kan het pigment lekken naar de onderhuid.

Lentigo solaris – ouderdomsvlekken – Je ziet ouderdomsvlekken vaak na je 30e levensjaar. Ligt vaak oppervlakkig en is dus goed te behandelen.

Oorzaken van hyperpigmentatie

• UV straling
  • HEV ( high energy visible light (blauw licht) – altijd en overal aanwezig ( daglicht, ledlicht, schermpjes telefoon, laptop televisie stralen allemaal HEV-light uit.
  • Wel goed om te weten dat er geen relatie is gevonden tussen HEV-light en huidkanker dit treed op bij blootstelling aan UVA en UVB.  Onze SPF 30 zonneschermer bevat een HEV-light filter

Ik werk mét de huid

Niet tegen de huid. Alles dat ik adviseer en uitvoer tijdens de behandelingen sluit 100% aan bij de huid zonder trauma te creëren.